Emócie - srdce pracoviska
- Nina Aleksieva
- May 27, 2024
- 1 minút čítania
Väčšina spoločností sa pri budovaní firemnej kultúry zameriava na spoločné hodnoty a normy, ktoré určujú celkový tón myslenia a správania zamestnancov. Keď hovoria o firemnej kultúre, zvyčajne majú na mysli zdieľané intelektuálne hodnoty, normy, a predpoklady, ktoré slúžia ako vodítko pre prosperitu skupiny. Takáto kognitívna kultúra je nepopierateľne dôležitá pre úspech organizácie. Ale to je len jedna časť príbehu. Ďalšou je emocionálna kultúra: zdieľané afektívne hodnoty a normy, ktoré určujú, aké emócie ľudia majú a vyjadrujú v práci a ktoré je lepšie potlačiť. Čiže myslenie vs cítenie.
Tímy, ktoré venujú čas a námahu kultivácii svojich emocionálnych kultúr, viac zdieľajú, spolupracujú, ale sú aj konkurencieschopné a vynakladajú úsilie na svoje vzťahy aj mimo pracoviska.
Zopár údajov: v úspešných tímoch až 82% členov chváli svojich kolegov v porovnaní s bežnými tímami, kde je to len 71%. Žartovať sa v úspešných tímoch tiež nosí, 54% úspešných vs 38% v bežných tímoch.
A hoci je pozitívny jazyk dôležitý, tímy pracujúce na svojej emocionálnej kultúre sa tiež neštítia povedať si pravdu a viesť úprimný dialóg. V úspešných tímoch až 46 % členov tímu používa pri rozprávaní sarkazmus . Dôvod, prečo im to vyhovuje? Vynaložili úsilie na vybudovanie skutočných vzájomných vzťahov. Navzájom si dôverujú.
Psychológ Phil Shaver a jeho kolegovia tvrdia, že ľudia dokážeme spoľahlivo rozlišovať medzi 135 emóciami. Ale pochopenie tých najzákladnejších – radosť, láska, hnev, strach, smútok – je dobrým miestom, kde začať . Podpora pozitívnych emócií a riešenie negatívnych pocitov , vytváranie podpory pre emocionálnu pohodu zamestnancov by malo byť prioritou pre každého lídra a organizáciu, ktorá chce dosiahnuť dlhodobý úspech.

Comentarios